Igen har vi været udsat for vandsystemer, der er forsøgt desinficeret med klor - uden held.
Denne gang skete det på færgen M ...
Vi har atter bevist, at ingen desinfektion uden en rensning er en gyldig læresætning. De gældende anvisninger på desinfektioner af både vandværker, industrianlæg og skibe er forældede. Det giver en masse problemer for forbrugere produktionen, besætning og passagerer.
Det skyldes, at anvisninger kun taler om kloringer og chockkloringer af vandsystemerne. Men det svarer til at hælde deodorant på sig uden af vaske sig først.
I dette tilfælde var ferskvandstanken på en af HH-Ferries færger rengjort mekanisk og desinficeret med klor af fremmed operatør, der efterfølgende skyllede det gennem rørsystemet. UDEN effekt.
Tanken var ren, ja. Men rørene har sikkert ikke været renset nogen sinde. Desværre helt almindeligt over alt, fordi rensevejledningerne er mangelfulde.
En gennemskylning af hele vandsystemet med de miljøeffektive Aquatex-produkter fik en masse skidt ud af rørene. Samtidig blev de også desinficerede.
Opgaven tog ca. 5 timer for 2 mand. Den efterfølgende dag gik der nogen få timer med at skylle hele anlægget rent igen.
Der var virkelig god grund til at få renset rør og tanken. Kun rene rør og tanke kan levere rent vand.
Et godt råd: Få renset skibets tanke, hydrofor, blødgøringsanlæg, UV-filtre og rør ved hver væftsbesøg - eller en gang om året efter Aquatex' metode. Det er ikke dyrere, men det giver renere vand og færre driftsstop.