Tlf: 70 260 400

Åbent alle hverdage

97 % kundetilfredshed

+ 20 års erfaring som specialister

Vinder af børsens gazelle 2021

  • Tlf: 70 260 400
  • 99 % kundetilfredshed 
  • 20 års specialisterfaring
  • 2021: Børsens gazellepris

Manglende varme og vandtryk. 

Det troede varmemesteren ikke en rensning af rørene kunne løse.

Et VVS-firma forsøgte forgæves i 2 måneder at løse problemer med manglende varme og vandtryk hos beboerne.
Så prøvede varmemester Vagn Knudsen noget nyt – en rørrensning.
På 1 dag havde han fået løst problemerne løst. Vandgennemstrømningen blev tredoblet, og der var varme igen til alle beboerne i 408 lejligheder.

Mød Vagn Knudsen

Vagn Knudsen er varmemester og ejendomsinspektør gennem 24 år hos ejerforeningen Roskildehave

Roskildehave har 408 lejligheder fordelt i 8 vinkelblokke.

På en almindelig arbejdsdag møder Vagn ind én time før normal mødetid, hvor han blandt andet tjekker al post og mails fra beboerne.


Hver dag tjekker Vagn rørinstallationerne for støj, temperaturer og flow


For som Vagn siger, er det vigtigste for ham, at alt kører på skinner og at beboerne er tilfredse.

I 2017 væltede klagerne ind

Beboerne i den bagerste ende af den tredje blok, svarende til 3 opgange og 18 lejligheder, havde problemer med meget lavt vandtryk og ingen varme. Derudover oplevede beboere også gener med støj fra rørene inde i lejlighederne.

”Beboerne både ringer, skriver og tager fat i mig, når de støder på mig i eksempelvis i vaskeriet. De hænger i telefonen hele tiden, og jeg kan jo knap nå at lægge telefonen, før de ringer igen og siger: Nu har vi ikke noget varmt vand”

Vagn kontaktede blikkenslagere og vvs’ere for at få løst problemet. Over 2 måneder skar håndværkerne ejerforeningens vandrør over og svejsede dem på igen mange steder i håb om at finde det, der stoppede rørene.

VVS'erne satte en ekstra pumpe på for at få cirkulationen til at køre, men det hjalp ikke. Så monterede de en større pumpe. Det hjalp lidt i starten, men rørene støjede endnu mere, og det endte med et endnu lavere tryk i de bagerste boligblokke.

Det var dyrt, og beboerne manglede både vandtryk og varme i 2 måneder.

Varmemester Vagn fandt nye løsninger

"Jeg anede ikke, at man kunne rense rørene. Det blev jeg ret overrasket over."

Ejerforeningens bestyrelse bad Vagn undersøge, om der var nogle firmaer, som kunne rense sådanne rør.

Han fandt frem til Aquatex og bestilte en besigtigelse af opgaven.

Aquatex vurderede, at det var muligt at løse problemet. Efter Roskildehaves bestyrelse havde godkendt tilbuddet, bestilte Vagn Aquatex til at rense rørene ved den ene boligblok i 2017. I 2021 bestilte han en rensning på yderligere 2 boligblokke.

Sådan oplevede Vagn rensningen

Imens rensningen står på, er der ikke vand hos nogen beboerne i blokken. Derfor har Vagn, inden vi kom, hængt sedler op om, at rensningen skulle finde sted.

Da vi skulle rense, mødte vi op kl. 8 og satte vores renseudstyr op. Vagn sørgede for at låse os ind i de nødvendige rum i ejerforeningen. Blokkene i Roskildehave har fået opsat spærreventiler i 2012, hvilket gjorde arbejdet lidt nemmere.

 Omkring kl. 14 var rensningen færdig, og vi fjernede udstyret igen.

” Det betød virkelig meget for mig og ikke mindst beboerne at rensningen kunne udføres på kun en dag. Nu er der varme helt ud i den bagerste ende af blokken.
Det er dejligt ikke at have beboerne i telefonen hele tiden. Det giver mig tid til andre opgaver.”

Rensningen betød optimering af flow med op til 428%

Resultatet af rensning i 2017
Vand frem

Før                      1.400 liter i timen

Efter                   1.700 liter i timen - Forbedring +21%


Vand retur

Før                      600 liter i timen

Efter                   2.570 liter i timen -  - Forbedring +328%


Resultat af rensning i 2021
Vand frem

Før                      1.100 liter i timen

Efter                    2.900 liter i timen - Forbedring +164%


Vand retur

Før                       1.700 liter i timen

Efter                    2.700 liter i timen -  - Forbedring +59%

”Aquatex cirkulerede et specialudviklet renseprodukt igennem installationen fra kl. 8 - 14.
Kl 17 er der fuld varme og vandtryk på, så beboerne igen kan få et varmt bad"

Varmemesteren havde flere bekymringer, inden han valgte en rørrensningen i 2017.

For det første skulle han være sikker på, at rensningen kunne laves hurtigt, og så snart at Roskildehaves bestyrelse havde godkendt budgettet.

”Det måtte gerne gå lidt tjept, når bestyrelsen havde godkendt opgaven. Beboerne kimede mig jo ned.
Det gik også fint med, at Aquatex kom hurtigt, da bestyrelsen havde sagt GO for opgaven”

Vagn havde aldrig hørt om, at man kunne få renset en rørinstallation, så han var meget i tvivl om, at rensningen kunne løse problemet med for lidt vandtryk og utilstrækkelig varme. Det sidste alternativ var, at få gravet de utilgængelige rør frem, hvilket for de fleste er en dyr og uoverskuelig opgave.

Hans forventning var, at problemet var kalk- og okkerbelægninger i rørene, men samtidig var han selvfølgelig spændt på, om hans formodninger holdt.

”Det Aquatex lavede i 2017 gjorde de rigtig godt så jeg tænkte det må de jo kunne gøre igen på 2 tilsvarende blokke. Det var effektivt, og vi fik varmt vand og det hele”

Da Aquatex skulle rense for Vagn i 2021, var han ikke nervøs over prisen. Prisen havde holdt fint da vi rensede i 2017 ift. det tilbud Vagn fik på rørrensningen. Da han så fik tilbuddet for de 2 andre blokke i 2021 kunne han se at prisen passede med prisen fra 2017, så det var fint, fortæller han.

Det har Vagn lært af forløbet

Det tager kun en dag at rense installationen for kalkbelægninger, mens det tog flere måneder at forsøge at reparere rørene.

Typisk er det tappestederne længst væk fra varmtvandsbeholderen / varmecentralen, der først taber tryk og varme. Modsat er det rørene tættest på, der kan støje, når der mangler vandtryk.

Vagn er tilfreds med, at rensningen gik nemt og smertefrit, og beboerne nu igen har varme og vandtryk. Vagn har nu fået øjnene op for, at man kan rense alle rørene i vandsystemet.

Varmemester og ejendomsinspektør Vagn Knudsen anbefaler at kontakte Aquatex, når der er problemer med vandtryk og varme.

Vagn fortsætter med hver dag med at overvåge rørinstallationen og fortæller, at der fortsat ikke er problemer med vandtryk og temperaturerne. Som kontrol har han målt vandtemperaturen helt ud i de bagerste lejligheder, og den ligger på de anbefalede 55 grader.

Vil du også, som Vagn, have højt vandtryk og varme i alle vandhaner og brusere?

Måske endda få fjernet den irriterende støj fra rørene? Så bestil en gennemgang af din installation her.


Rørrensningen kan udføres på 1-2 dage og giver dig vandtryk og varme tilbage i installationen straks efter, at rensningen er færdig.

Belægningen af kalk og okker i rørene, som nedsætter vandtrykket, vokser med tiden og blive langt vanskeligere og dyrere at fjerne, så vi anbefaler, at du bestiller en gennemgang af din installation i god tid.


Bestiller du rensningen nu, giver vi dig en gratis legionelladesinfektion af rørene oveni.

Ole - Salgschef i Aquatex

”De kan sige næsten med det samme, hvad der bør laves. Man får hurtigt svar på det hele, og kontaktpersonen har været flink til at holde mig orienteret”, udtaler Vagn.

  • Du får svar med det samme om opgaven kan løses
  • Næsten alle rør og installationer kan renses fri for kalk, rust og okker.
  • Det er nemt for dig, og vandtryk og varme er hurtigt genoprettet.
  • Det er langt billigere og hurtigere at rense en installation end at udskifte rørene.