Tag ud, mød folk, del viden, oplev
Af Bjarne Ravn, Aquatex - TLF: +45 70 260 400 - www.aquatex.dk
Jeg er lige kommet hjem fra ONS 2014, offshoremessen i Stavanger. Ligesom så mange andre - og som mange gange tidligere fra andre arrangementer.
Nu når står jeg tilbage med alle de mange indtryk, noter, brochurer og visitkort, undrer det mig, at ikke flere tog afsted.
"Jeg har ikke tid. Det er for dyrt. Jeg skal ikke eksportere til Norge eller åbne afdeling der. Det interesserer mig ikke. Hvad skal jeg det efter?" kunne være tankerne bag ikke at deltage.
Men det er helt forkert, kan jeg garantere.
Jeg tager til ONS med det formål at blive klogere på Norge og offshore.
Kunne jeg samtidig finde et skibsværft, et rederi eller et marineservicefirma,
der kan se fordelene i at rense ferskvandstanke, -rør og -anlæg efter Aquatex koncept og derved sikre rederierne en bedre og mere sikker ferskvandsforsyning
ombord, vil jeg være mere end tilfreds.
Jeg ved godt, at jeg kun sår nogle frø, men sådan begynder al vækst.
De virkelige oplevelser overgår forventningerne mange gange.
Under planlægningen af turen til ONS kommer de aktive medlemmer i Fyns Maritime Klynge endnu tættere på hinanden. Allerede der opstår nye fællesskaber og forretninger. Rejsefællesskabet giver mange timers tips, debat og diskussioner, når vi ikke er på udstilling.
På ONS venter 1250 udstillere på os med et hav af informationer og kontakter. Der er så mange små og helt op til de største multimationale virksomheder, der sammenlagt bruger milliarder af dollars på alt, hvad du kan tænke dig. Det er ikke nemt at komme til fadet, men hvis du ikke prøver at spise kirsebær med de store, så får du med garanti ingen.
Først gik jeg meget målrettet efter min egen egocentriske dagsorden. Hør hvor fantastiske vi er, hør hvad vi kan. Efter en dag på den måde får jeg mere ro på og begynder at tænke fornuftigt. Stiller interesserede spørgsmål, lytter, snakker med folk på stande, der ikke står på min primærliste. Sludrer med baristaen i kaffebaren og studerer standopbygninger.
Jeg får en masse informationer om nye produkter og løsninger. Nogle relevante i dag, andre får jeg brug for senere eller kan give til en i mit kontaktnet.
Jeg får henvist kontakter og firmaer, jeg endnu ikke har opdaget, fordi mange udstillere også er dygtige til at spørge og lytte til mig.
På min mere afslappende vandring i hallerne med fokus på menneskene i stedet for produkter, får jeg mange nyttige oplysninger, nye kontakter og ikke mindst ideer til forretningsområder og nuværende metoder, der kan forbedres.
En tur til ONS eller et andet sted, hvor du bliver bragt ud af din dagligdag og din komfortzone er fantastisk værdifuld og nødvendig for den løbende forretningsudvikling.
Bliver du hjemme, bliver sporet fra trædemøllen så dybt, at du aldrig kommer op af furen.
Så op af kontorstolen og afsted.
Kort oversigt over mit udbytte af ONS
Jeg lærte mere og mødte flere mennesker og fik flere nye kontakter relateret til mit arbejde på de tre dage, end jeg normalt gør på tre måneder!
- Udbygget kendskab til aktive medlemmer af Fyns Maritime Klynge
- Møde med gamle kunder og nyere forretningsforbindelser
- Seminar med information om offshoremarkedet og forretningskultur i Norge
- Set nye produkter og rensemetoder
- Delvis afdækning af behov for egne produkter og konkurrencesituation
- Udbredt kendskab til egne services og produkter
- Direkte kontakt til mulige kunder herunder oplagt samarbejdsmulighed
- Ideer til nye produkter og services samt markeder
- Networking med danske marinevirksomheder